Pkt. 5 Komiteer
I god tid før Rotaryårets begynnelse oppnevner den innkommende presidenten med sitt styres godkjennelse følgende komiteer:
Komité for klubbadministrasjon
Komitéen skal bidra til en effektiv drift av klubben og bl.a. ha ansvar for program og fremmøteregistrering.
Komité for medlemsutvikling
Komitéen skal utforme og gjennomføre en plan for å rekruttere og beholde medlemmer. Komitéen har også ansvaret for bespisninger og selskapelige arrangementer (Tur & Festkomité).
Komité for PR og kommunikasjon
Komitéen skal utforme og gjennomføre planer for intern informasjon om klubbsaker og om Rotary generelt og skal også sørge for ekstern profilering og informasjon om klubbens pågående serviceprosjekter og virksomhet for øvrig.
Komité for The Rotary Foundation (TRF)
Komitéen skal utforme og gjennomføre planer for å støtte The Rotary Foundation gjennom økonomiske bidrag og deltagelse i prosjekter. Komitéen har ansvaret for å planlegge og gjennomføre ungdomsutveksling.
Komité for serviceprosjekter
Komitéen skal utforme og iverksette utdannelsesmessige, humanitære og yrkesrelaterte prosjekter i lokalsamfunnet og andre steder.
Presidenten kan med styrets samtykke opprette andre komiteer eller tillitsverv etter behov.
Presidenten er i kraft av sin stilling medlem av alle komiteer og skal underrettes om møtene. Dette gjelder ikke valgkomitéen i pkt. 2.